Hallo, ik ben Joep, 15 jaar, zit op het Frencken-VWO 4. (Op de foto volg ik scheikundeles). Mijn ambitie is om oud te worden, verder weet ik het totaal nog niet.
Hallo, ik ben Evie, 17 jaar, zit op het Sint Oelbert, gymnasium 5. Mijn ambitie is om later een steentje bij te kunnen dragen in de ontwikkeling van mensen en dan specifiek kinderen. Ik twijfel dus momenteel of ik pedagogische wetenschappen of internationale ontwikkelingsstudies wil studeren na het gymnasium te hebben afgerond.
Hallo, ik ben Pepijn, 13 jaar en zit op het Frencken HAVO 2. (Op de foto volg ik Duitse les) Mijn ambitie is om later fotograaf te worden, of woonbegeleider voor mensen met syndroom van down.
Thuisschool, hoe ziet jouw dagindeling eruit qua tijden, qua opdrachten, huiswerk en hoe worden die aangeleverd en beoordeeld?
Joep:
Een normale lesdag begint bij ons om half 9 dus zet de wekker (dus mijn moeder) rond half 8 en kom er rond 8 uur uit. Dan heb ik van half 9 tot 11 uur, 3 vakken/lessen. Dus er is 50 minuten per les. Meestal legt de docent dan de eerste 20 minuten uit en dan een halfuurtje opdrachten maken waarbij de docent kan helpen als dat nodig is. Dit is niet altijd hoor, soms legt de docent de hele les uit of bespreekt die opdrachten. Om 11 uur heb ik een pauze tot 11:20 dan weer 2 lessen. Om 1 uur hebben we de grote pauze van een halfuur en dan heb je meestal nog 1 of 2 lessen. Bij de meeste vakken moet je opdrachten inleveren aan het einde van het lesuur of tijdens de volgende les. Maar sommige docenten vinden het ook zo, dat het je eigen verantwoordelijkheid is om je huiswerk wel of niet te maken.
Evie:
Ik heb gewoon volgens het rooster les, wat we ook op school volgen. Dus we beginnen meestal rond half 9 tot meestal half 3. Dit is dus erg lang in je kamer zitten en lessen volgen. Wij hebben vooral tijdens de les tijd om opdrachten/huiswerk te maken, waardoor je na de les ook echt klaar bent met school. Dit zie ik wel als een voordeel. Het is de bedoeling dat we dit inleveren, zodat de leraren weten dat we echt daadwerkelijk iets doen. Verder wordt dit bij ons niet beoordeeld met een cijfer. Bij sommige lessen is er echter wel sprake van hoorcolleges, maar dit proberen ze zo min mogelijk te doen.
Pepijn:
Meestal is mijn huiswerk per vak al in de les af. Maar als dat niet is doe ik dit na schooltijd. Als we iets moeten inleveren doen we dit via google classroom, met dit programma kan de docent ook gelijk een reactie geven.
Je wint sowieso aan reistijd van en naar school. Ga je nu ook later naar bed, kom je er later uit en vooral, lukt het je discipline op te brengen om op een vast tijdstip te starten?
Joep:
Normaal fiets ik er iets meer dan een halfuur over naar school. Maar ligt eraan of dat iedereen klaar staat(wat meestal niet is. Ik kom meestal ook te laat) Dus daarom vertrekken we een uur van te voren. dus nu kan ik ook een uurtje langer slapen of langzaam wakker worden. Mij lukt het wel om op tijd te komen. Ik eet ff snel iets, doe kleren aan, poets mijn tanden en ben klaar voor de les.
Evie:
Ik ga niet per se later naar bed, omdat ik dat zelf ook niet nodig vind, maar ik kom wel ietsje later mijn bed uit. Dit komt omdat ik normaal gesproken een uur van tevoren vertrek van huis om naar school te gaan. Dit scheelt veel tijd. Wij zijn genoodzaakt om half 9 achter de laptop te zitten, wat dus wel een ritme aan onze dag geeft.
Pepijn:
Ik ga zeker later naar bed want ik kan één uur later wakker worden. Het lukt ook goed om op tijd te komen want als je 2x niet op tijd bent, wordt er contact met je ouders opgenomen.
Eerlijk zeggen hè, in de klas kun je natuurlijk niet op je mobieltje kijken. Lukt het je om dat thuis ook niet te doen? En doe je dat uit jezelf óf… houden je ouders een oogje in het zeil?
Joep:
Haha, Bij de saaie vakken heb ik er wel moeite mee. Maar meestal begin ik dan alvast voor de afleiding, want bij scheikunde en informatica bespreken ze de hele les het huiswerk. Ik kan dan moeilijk mijn concentratie houden dus begin dan gewoon alvast met mijn huiswerk. Soms komt mijn moeder wel eens binnen om te controleren. Meestal leg ik het zelf weg.
Evie:
Bij ons in de klas (klas 5) wordt er niet heel stress meer gecontroleerd op mobieltjes, omdat ze dit zien als je eigen verantwoordelijkheid. Ik kijk dus niet per se meer op mijn telefoon, omdat het nu opeens wel mag. Toch pak ik weleens mijn telefoon, maar dat is puur om even iets te overleggen met iemand over de opdracht. Verder probeer ik hem zoveel mogelijk weg te leggen.
Pepijn:
Soms lukt het niet want als het nu saai is pak ik sneller iets anders erbij bijv. mijn telefoon. Mijn ouders houden het wel in de gaten maar vinden vooral dat ik het voor mezelf doe.
Als je iets bestelt en het wordt bij je thuisbezorgd, open je dat natuurlijk pas als je uit school komt. Maar als nu de bezorger aan de deur staat, draaf je dan uit je digitale les? Deze vraag is eigenlijk bedoeld als; thuis gebeuren er veel meer dingen om je heen dan op school. De bel, telefoons van huisgenoten die overgaan, toeterende auto in de straat enz. hoe zorg je dat je niet afgeleid wordt?
Joep:
Eh, ik ben thuis niet meer of vaker afgeleid dan op school eigenlijk.
Evie:
Wij hebben het geluk dat onze ouders ook thuis zijn en dus deze geluiden kunnen beperken of de telefoon op te nemen zonder dat wij er last van hebben. Eerlijk gezegd heb ik momenteel minder afleiding dan in de normale les. Dit komt omdat ik in de normale les vaak veel klets met vrienden en vriendinnen en nu zal ik wel moeten werken. Dus ik zie dit als iets heel positiefs.
Pepijn:
Er gebeuren zeker meer dingen om me heen dan in de les. Maar ik heb oortjes in en probeer me heel goed te concentreren. Ik zorg meestal dat ik een stressvol of iets wat ik in mijn handen kan hebben, bij de hand te hebben.
Zijn je ouders streng voor je waar het gaat over je thuisschoolwerk uitvoeren? Let op, je antwoord publiceren we in een speciale tekstkleur die voor ouderen onleesbaar is, dus geneer je niet.
Joep:
Nee ze zijn niet echt streng, Mijn vader totaal niet die boeit het helemaal niks volgens mij. Mijn moeder kan nog wel eens streng zijn maar dat komt omdat ik zelf heel slecht kan beginnen met mijn huiswerk. Dus heb ik eigenlijk wel nodig meestal. Na de 5de keer ga ik.
Evie:
Omdat ik al wat ouder ben en school best prima gaat, bemoeien mijn ouders zich eigenlijk amper met mijn schoolwerk, wat ik persoonlijk erg fijn vind. Ik doe gewoon mijn eigen ding en meestal gaat me dit ook wel goed af.
Pepijn:
Nee, mijn ouders zijn niet streng want ze vinden dat ik het voor mezelf doe. Ze gaan er ook vanuit dat ik niet lieg tegen ze, dus hoeven ze het niet te nakijken.
Contact met vrienden/vriendinnen had je natuurlijk sowieso al via allerlei sociale media maar nu persoonlijk contact is weggevallen, zijn er dingen die jullie onder elkaar meer/anders/extra doen nu?
Joep:
Ik heb een vriendengroep op school waarmee ik weleens videobel, maar ik heb dat niet per se nodig. Ik vind het leuker om face to face met mensen te praten dus gebeurt niet heel vaak. Meestal app ik wel een goede vriend van mij als ik het bijvoorbeeld niet begrijp of ben vergeten wat de opdrachten waren. Ik mis wel het voetballen en afspreken met mijn vrienden van school, maar ook van de voetbal.
Evie:
Ik vind het persoonlijk erg jammer dat dit persoonlijke contact grotendeels wegvalt, omdat ik hier best veel waarde aan hecht. Als vervanging bel ik heel erg veel met mijn vrienden nu, waar ik zelf niet zo’n groot fan van ben, maar ik zie momenteel geen andere optie. Ook tonen mijn vrienden momenteel veel meer interesse door bijvoorbeeld een app’je te sturen hoe het gaat etc. Ik probeer dit zelf ook te doen.
Pepijn:
Nee, eigenlijk niet.
De laatste twee vragen stelden we aan papa Patrick (foto met laptop en sinaasappels) en mama Femke.
Hoe is het voor jou om in een tijdelijk schoolgebouw te wonen? Anders gezegd, hoe combineer je je eigen bezigheden binnenshuis zoals stofzuigen, klussen in huis, je favoriete muziek draaien, enz. met de lessen van de kinderen?
Femke:
Het is aanpassen, normaal stofzuig ik bijv. hun kamers als ze naar school zijn. Tja dat doe ik nu als ze dus ‘uit’ zijn. Maar gelukkig doen ze dat ook weleens zelf. Moeilijkste is dat, omdat ze op andere scholen zitten, ze dus andere pauzes en natuurlijk sowieso andere lestijden hebben. Nou hou het dan maar eens stil, …maar ze snappen het goed en echt, ze houden heel goed rekening met elkaar! Nu ze allemaal geen sport hebben, is het voordeel dat we geen rekening hoeven te houden met op tijd eten want die moet gaan trainen etc…en dat is nogal wat met 3 pubers. We eten nu vaak samen en hebben tijd voor wat uitgebreider te koken en te eten! De oudste twee werken in een supermarkt dus dat is het enige waar we nu rekening mee hoeven te houden, dat geeft ook weer wel wat rust.
Patrick:
Ik werk nu vanuit huis. Ik heb geen last van ze. Ze werken goed zelfstandig aan school op hun eigen kamers en wij werken beneden aan de tafel. Het is wat rekening houden met elkaar maar gaat echt top!
Hou je toezicht op het schoolwerk van de kinderen, help je ze er soms ook bij en vooral, is het leuk en gezellig of zeg je; Net als heel Nederland is het behelpen en aanpassen wat simpelweg nodig is en net als heel Nederland hoop ik dat het snel over is want ik heb mijn kinderen heel erg lief maar word dat binnenkort waarschijnlijk hartstikke beu? Let op, je antwoord publiceren we in een speciale tekstkleur die voor jongeren onleesbaar is, dus geneer je niet.
Femke:
Ik vind het gezellig en er zijn nog geen ‘problemen’. Ze doen het prima! Ik vraag ernaar en als ze hulp nodig hebben, helpen wij ze maar dat komt bijna niet voor. En trouwens, 4 en 5 vwo helpen is niet gemakkelijk, daar branden wij ons niet aan! Wel is er een bepaalde motivatie om bijv. nu eindelijk eens dat boek uit te lezen en ook om de gymlessen goed in te zetten. Zo lopen de oudste twee hard en Pepijn is goed aan het trainen met een workout-app op zijn telefoon. Verder voetballen ze nu veel samen in onze pad, ( park en voetbalveld mogen ze niet van ons). Ik heb mijn kinderen lief, maar mis wel een beetje mijn eigen vrijheid en gezelligheid met collega’s en de inwoners van alle activiteiten.
Patrick:
Ik vind het allemaal wat onzeker en kan er niet goed mee omgaan. Hoe loopt hun schooljaar, gaan ze wel of niet over? Is het genoeg wat ze doen en meekrijgen? We doen gewoon allemaal ons ding, het is nu even niet anders! Ze doen heel goed hun best zoals op tijd in de les zitten en op tijd uit bed. Wij vinden het ook wel belangrijk dat de sfeer goed blijft in huis dus we ‘leggen niet op alle slakken zout’, daar bereik je niks mee. Het vergt van iedereen heel veel. We blijven zoveel mogelijk positief en humor vinden wij ook belangrijk in deze nare tijd. Ik vraag geregeld of het hun lukt etc. maar we zullen het in juli zien. Dan weten wij of ze over zijn of niet.