Het zelfrijdend busje is vandaag officieel gestart in de haven van Drimmelen. Publieke belangstelling was er nauwelijks, afgevaardigden van allerlei instanties die de proef van 10 weken mogelijk maakten, des te meer. Ontegenzeglijk werkt onze gemeente mee aan een toekomst waar we met z'n allen heen moeten waar het duurzaam vervoer betreft. Een medewerking die met name bestaat uit het faciliteren van een gebied(je) om deze proef uit te voeren. Dat is ook de reden dat wethouder Jan-Willem Stoop meerdere malen het woord 'ondanks' gebruikte in zijn speech.
Nadat de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) goedkeuring verleende voor de proef van 10 weken met een zelfrijdend busje in de haven van Drimmelen, is deze vanmorgen van start gegaan. Veel techneuten en veel afgevaardigden van allerlei instanties zoals de Provincie, de Gemeente, vervoerder Arriva én uiteraard veel pers, waren uitgenodigd om bij de start aanwezig te zijn en/of een ritje mee te rijden.
Een ritje dat voor deze dag korter was dan het ritje dat het busje normaal rijdt als de échte dienstregeling start. Dat gebeurt aanstaande maandag vanaf 09.00 uur. Elke dag rijdt het zelfrijdende busje van 09.00 uur tot 18.00 uur in een deel van de Drimmelense haven. Eerder was het plan om ook een halte aan te doen in het dorpshart bij Ons Dorpshuys, maar dat bleek technisch onhaalbaar. Wat wél haalbaar was, was het verzorgen van koffie en thee door Ons Dorpshuys bij het officiële (besloten) momentje voor genodigden eerder deze ochtend.
Onhaalbaar was ook het oorspronkelijke plan om het busje tussen alle kernen van Drimmelen te laten rijden – het eerste 'ondanks' van wethouder Jan-Willem Stoop die in zijn speech het station Lage Zwaluwe aanhaalde. "Als je daar 's avonds per trein aankomt sta je daar midden in de polder want er is niks van openbaar vervoer", zo zei hij. Dat blijft dus voorlopig ook zo.
Een andere 'ondanks' betreft het feit dat er altijd een vrijwillige buurtbuschauffeur in het busje meerijdt voor de veiligheid. Ervaringen – o.a. laatst in Duitsland – maken een chauffeur onmisbaar en ook vandaag bij een van de eerste ritjes in Drimmelen bleek waarom. Het zelfrijdende busje schrok van een fietser die hem inhaalde met als gevolg dat hij een noodstop maakte. Aan de chauffeur de taak om het zelfrijdende, maar dus niet zelfdénkende, busje te resetten zodat de weg kon worden vervolgd. Niet veel later bleek een fout geparkeerde auto ook een onoverkomelijk dilemma voor het busje en was ingrijpen nodig om hem weer in gang te zetten.
Veel kinderziektes dus nog maar natuurlijk moeten we op den duur naar duurzaamheid en dus ook duurzaam vervoer met z'n allen. Dan ontkom je niet aan kinderziektes en verdient de gemeente een pluim waar het gaat over meedenken en meewerken aan deze proef want zoals één van de aanwezige techneuten zei; 'dit is een uniek gebied met allerlei facetten waarvan we veel kunnen leren voor de toekomst.'
De laatste 'ondanks' in de speech van de wethouder ging over de kosten. Weliswaar is er veel subsidie verleend, maar de kosten voor de gemeente Drimmelen bedragen ongeveer € 100.000. Stoop gaf in zijn speech tevens een compliment aan de gemeentelijke medewerkers die veel tijd en energie in deze proef gestoken hebben. Als die inzet omgerekend wordt in arbeidsuren en dus geld, dient er nog een aanzienlijk bedrag bij de reeds gemaakte kosten opgeteld te worden. Of die gemeentelijke pluim dus een grote moet zijn of misschien een wat kleinere, laten we geheel aan u over.