Afgelopen week was de Ameroever in Lage Zwaluwe gedeeltelijk afgesloten ter hoogte van de sluis tussen de jachthaven en de buitenhaven en oplettende inwoners hebben grote kranen zien staan. Maar waarom stonden die daar eigenlijk? Wij zochten het uit met behulp van Johan, werkzaam bij het waterschap.
Open verbindingen in dijken, zoals dus een sluis, wordt door het waterschap eens in de zoveel tijd gecontroleerd. De sluis in Lage Zwaluwe kan namelijk dicht met een stalen klep die onder de weg hangt, wat gemiddeld 10 keer per jaar ook daadwerkelijk gebeurt bij hoog water. Die stalen klep wordt maandelijks gecontroleerd. Het is wettelijk vastgelegd dat zo’n sluis naast deze stalen klep, nóg een sluiting moet hebben. De tweede sluiting bestaat uit betonnen schotbalken, die standaard naast een sluis op de kade liggen opgestapeld. Mocht er extreem hoog water zijn, een heftige storm op komst of een andere reden waarom de sluis afgesloten moet worden, kunnen deze schotbalken in de sluis worden getakeld. Deze sluiting werd afgelopen week in Lage Zwaluwe gecontroleerd. Met een grote kraan werd zo’n betonnen schotbalk opgetakeld, om deze vervolgens in de sponningen van de sluis te laten zakken. Duikers controleren de sluitingen ook onder water en als alles goed is, kan de volgende schotbalk erin getakeld worden en gecontroleerd worden. Twee van de drie schotbalken zaten er correct in, alleen bij de derde ging het fout.
De derde betonnen schotbalk ging namelijk schuin in de sponning en zat muur- en muurvast. De kraan ging ‘in het rood’ zoals dat heet en kreeg de balk dus niet meer uit de sponning. Een tweede kraan moest worden opgeroepen om te komen assisteren, om samen met de eerste kraan de dwarsligger eruit te krijgen. Rond de klok van 14.00 uur was het probleem met de dwarsligger opgelost. Twee van de drie schotbalken zijn dus gecontroleerd en goedgekeurd, de dwarsligger zal worden aangepast zodat deze in het vervolg niet meer schuin kan komen te hangen en klem kan komen te zitten.