Vanaf
februari bemensten drie vrijwilligers het gratis inlooppunt de
‘Digitale Vraagbaak’ al. Een spreekuur op initiatief van Surplus
Welzijn Terheijden in samenwerking met SeniorWeb in de huiskamer aan
de Hoofdstraat 2 in Terheijden (voormalige pastorie). Echter de
maatregelen als gevolg van de verspreiding van het coranavirus werd
ook het inlooppunt gesloten. Geen redenen voor de vrijwilligers om
hun hulp en ondersteuning stop te zetten. Zij zetten een online
hulplijn op en gingen ’thuiswerken’. Al snel waren er praktische
problemen juist op het gebied van bereikbaarheid en
aanspreekbaarheid. Gelukkig bood het Oranjefonds met hun bijdrage
uitkomst met hun project ‘versnelde aanvraagprocedure voor
coronahulpprojecten’. Met die uit dat project verkregen bijdrage kon
een laptop en een smartphone worden aangeschaft zodat de
bereikbaarheid en aanspreekbaarheid kon worden gezekerd.
Inmiddels
heeft de online ondersteuning er een initiatief bij gekregen. Het
vele gebruik thuis van internet bracht een tekort aan bijvoorbeeld
laptops aan het licht. Juist in kwetsbare gezinnen die niet zomaar
een tweede laptop kunnen kopen. Reden om een rubriek vraag en aanbod
op te zetten. Mensen die nog een ongebruikte laptop bezitten kunnen
deze beschikbaar stellen aan anderen. Om te zorgen dat de laptops
werkend, veilig en betrouwbaar worden overgedragen, wordt hulp
verleend door iemand van de Avans Hogeschool Breda.
website:
www.seniorweb.nl/terheijden,
e-mail: seniorwebterheijden@gmail.com
telefoon:
06-22324517.