Bewoners van de Prinses Margrietstraat in Hooge Zwaluwe voelen zich niet veilig in hun eigen buurt. Sinds de start van de nieuwbouw in 2018 zijn er ernstige parkeerproblemen, sinds de start van de rioolwerkzaamheden in de Korteweg op 5 oktober jl. is er een vermeerdering van het verkeer in de straat én racen automobilisten met topsnelheid door de straat waar veel gezinnen met (jonge) kinderen wonen. Meerdere bewoners hebben melding op melding bij de gemeente gedaan, maar die deed niets; de problemen stapelen zich op en het is een kwestie van tijd voordat er een ernstig ongeluk gebeurt.
De parkeerproblemen zijn al heel wat maanden een enorm probleem. Automobilisten parkeren hun voertuig midden op de stoep, waarna wandelaars, met of zonder kinderwagen of rollator, en scootmobielers over de weg moeten. Die weg is sinds de bouwwerkzaamheden niet echt lekker begaanbaar, maar buiten dat, levert dit met de snelheid waarmee automobilisten vaak door de bocht komen vliegen, ontzettend onveilige situaties op. Die snelheidsproblemen zijn verergerd sinds 5 oktober jl., toen de Korteweg afgesloten werd voor verkeer in verband met de werkzaamheden aan het riool. De Prinses Margrietstraat is daardoor de doorgaande route geworden.
Volgens buurtbewoners gaf de gemeente als reactie hierop dat het probleem verholpen zal zijn wanneer de Prinses Margrietstraat zélf wordt afgesloten, wanneer dáár de rioolwerkzaamheden van start gaan. Volgens de bewoners is dit echter onzin, aangezien het probleem dan slechts verlegd wordt naar de parallelgelegen Julianastraat. De rioolwerkzaamheden duren volgens de huidige planning nog in ieder geval tot maart 2021. Meerdere meldingen door meerdere bewoners van foutief of hinderlijk geparkeerde voertuigen en het overtreden van de snelheidslimiet, leveren bij de gemeente niets op. De reactie na een melding luidt: ‘In verband met de coronamaatregelen waarop wij controleren, worden overige meldingen minder snel opgepakt. Wij proberen uw melding morgen in de avonddienst mee te nemen als controle (…)’. In de BuitenBeter-app worden meldingen vervolgens als ‘afgerond’ bestempeld, terwijl er in de praktijk niets gebeurd is.
De bewoners schakelden onze redactie in en wij hebben de gemeente op 4 november jl. benaderd voor een reactie in deze kwestie. Opmerkelijk genoeg verscheen er gisteren, 5 november jl., in de BouwApp plotseling een bewonersbrief over de problemen in de Prinses Margrietstraat en de Julianastraat. In de brief staat geschreven dat de gemeente meerdere meldingen heeft ontvangen en de bewoners met name aanspreekt op ‘hun gezonde verstand’ als het gaat om de verkeerssnelheid. De volledige bewonersbrief is als foto bij dit artikel toegevoegd. Onze redactie mocht tevens een e-mail ontvangen van afdeling Communicatie met, zoals wij gevraagd hadden, een schriftelijke reactie. In deze reactie valt te lezen dat de gemeente bekend is met het probleem, er een snelheidsdisplay is geplaatst en de situatie ook bij de BOA’s bekend is en hun aandacht krijgt. Dit in groot contrast met de ervaringen van de bewoners omtrent het handelen van de BOA’s. De volledige reactie van de gemeente hebben we onderaan dit artikel één op één overgenomen vanuit hun e-mail.
In ons contact met de bewoners horen we blijdschap, opluchting, maar ook een vorm van vertwijfeling. Immers, hoe kan het zo zijn dat meerdere bewoners al weken, zelfs maanden meldingen maken van diverse problemen, en daar niet naar geluisterd wordt. Zij stappen vervolgens uit frustratie naar ‘de pers’, waar wij ons toch wel onder mogen scharen, en ineens wordt er binnen twee dagen actie ondernomen. Dat doet een mens toch even achter de oren krabbelen. Wij hopen in ieder geval dat de problemen in de Prinses Margrietstraat en de Julianastraat, vanaf heden tot het verleden behoren en de gemeente met krachtigere maatregelen komt wanneer de bewonersbrief geen effect blijkt te hebben.
De reactie die onze redactie per mail van afdeling Communicatie mocht ontvangen, luidt als volgt:
“We hebben inderdaad het signaal doorgekregen dat er momenteel overlast wordt ervaren in die straten door verkeer dat te hard rijdt. Door de Reconstructie Prinses Margrietstraat, Julianastraat en een gedeelte van de Korteweg rijdt er tijdelijk op plaatsen meer verkeer dan gewoonlijk. Naast de vervanging van de riolering worden die straten binnen dat project opnieuw ingericht. Daar zijn de bewoners gedurende het voortraject steeds bij betrokken. Op die manier hebben we de input van de bewoners voor de straten ook waar mogelijk kunnen verwerken in het uiteindelijke ontwerp.
En naar aanleiding van het signaal over te hard rijden is er reeds een snelheidsdisplay geplaatst die de aandacht van de automobilist vraagt voor zijn/haar snelheid. De situatie heeft ook de aandacht van onze BOA’s. Ze controleren actief in de wijk, spreken mensen aan op ongepast parkeer- en verkeersgedrag en indien nodig schrijven ze proces verbaal.
Ook is er deze week een brief opgesteld die z.s.m. bezorgd zal worden in het gebied rondom de werkzaamheden (zie bijlage). In die brief vragen we op een persoonlijke manier aandacht voor de snelheid én het parkeren. We attenderen de mensen op het feit dat er overlast wordt ervaren en dat we hopen dat de mensen rekening houden met de situatie en hun snelheid om zo de verkeersveiligheid in de wijk te vergroten voor iedereen.”