Komende vanuit Lage Zwaluwe, sluit de rondweg net voor de kern Hooge Zwaluwe, aan op de Horenhilsedijk. Achter de woningen aan de Zoutendijk langs, gaat de nieuwe rondweg verder óp deze Zoutendijk en vervolgens over de spoorwegovergang en de Zonzeelseweg, rechtdoor naar de N285. Daar zal de aansluiting ter hoogte van de Vogelstraat middels een turborotonde worden gerealiseerd.
Berekeningen geven aan dat er dagelijks zo'n 3500 voertuigen door de kern Hooge Zwaluwe rijden waarvan echter slechts zo'n 800 bestemmingsverkeer is. Andere berekeningen geven aan dat meer dan de helft van het verkeer de nieuwe rondweg zal gebruiken, waardoor het dagelijkse aantal in Hooge Zwaluwe drastisch afneemt.
Of dit reëel is, is de vraag want verreweg het meeste doorgaande verkeer in Hooge Zwaluwe is dat van of naar Lage Zwaluwe richting Made, Geertruidenberg/Raamsdonksveer. De nieuwe rondweg is niet echt een optie voor dit verkeer omdat de route aanzienlijk langer is en aan de verkeerde kant van Hooge Zwaluwe is gepland. Voor verkeer tussen Lage Zwaluwe en Terheijden/Breda, is de rondweg wél een prima alternatief.
Aanwezigen uit Lage Zwaluwe vrezen door de nieuwe rondweg een toename van sluipverkeer in hun dorp. Zij zijn van mening dat het probleem voor beide dorpen in één keer moet worden aangepakt. In Wagenberg leeft eveneens de vrees voor sluipverkeer omdat er op de turborotonde een afslag komt naar het industrieterrein aan de Thijssenweg. De mededeling dat er een knip kan worden gemaakt om dit te ontmoedigen, kon die zorgen niet wegnemen omdat sluipverkeer die voor lief neemt als de mogelijkheid open blijft.