Vragen aan wethouder Schuitmaker in de raadsvergadering vorige week over het nieuwe pontje in Terheijden, leverden weinig concrete antwoorden op. Ze meldde dat het scheepje klaar was, er ook mee proefgevaren was, maar wist niet of het de nieuwe of de oude is die in de haven van Terheijden ligt. Mede omdat na onze berichtgeving over ’t Leeuweveerke, het pontje in Lage Zwaluwe dat wél in de vaart is inmiddels, veel volgers zich afvroegen hoe dat in Terheijden zit, gingen wij zelf op onderzoek uit.
Sowieso hebben de vrijwilligers van stichting Heen en Weer besloten dat varen met de voorwaarde van anderhalve meter afstand, onhaalbaar is. Ook het nieuwe pontje is daarvoor te klein en betalen voor de overtocht kan niet zoals in Lage Zwaluwe bij een betaalpaal, maar gebeurt bij de vrijwillige schipper wat ook een probleem is qua afstand houden. Een ander probleem is dat Heen en Weer meldt dat varen met het nieuwe pontje momenteel niet mogelijk is omdat er diverse werkzaamheden moeten worden uitgevoerd om te kunnen aan- en afmeren. Naar verluidt is ook uitbaggeren nog nodig alsmede een stroomvoorziening. Dat houdt in dat het oude pontje nog in de haven ligt maar de vraag bleef: Waar is het nieuwe pontje en hoe ziet ie eruit? Voorzitter Heen en Weer Dirk Recter schrijft in een reactie dat het pontje ‘nog ergens’ op een werf ligt. Anderen gaven aan niet te weten waar het pontje op dit moment is.
Daarop trokken we op onze redactie alle registers open want géén antwoorden, triggert ons altijd heel erg. Met resultaat! Met dank aan enkele ‘Nul-Nul-Zevens’ vonden wij het nieuwe Markpontje. Niet heel ver uit de buurt en niet heel in het zicht, maar gelukkig zijn wij in het bezit van een super telelens. Het pontje is voorzien van twee laadkleppen zodat je erop en eraf kunt in dezelfde fiets- of looprichting. De schipper bestuurt het pontje achter een unit die in het midden is geplaatst. De vrijwilligers van Heen en Weer hopen dat er misschien nog gevaren kan worden dit jaar en hopen op september.